גישת ירכתיים ברוח צד חזקה – ניתוח ארוע מאת עמרי דוד

אחת המיומנויות הבסיסיות הנדרשות לצורך ביצוע עגינה ים תיכונית היא גישת ירכתיים. כאשר מבצעים את התמרון בתנאי רוח צד קיימת סכנה לנפילת החרטום במורד הרוח ואובד שליטה על היגוי הסירה תוך כדי תנועה. בסרטון שלפנינו התמרון מתבצע ברוח צד הנושבת על דופן ימין. ביקשנו מעמרי דוד, מדריך שייט ומנהל בית הספר לשייט של דרך הים לנתח את הארוע על מנת להפיק לקחים וללמוד מנסיונו של הסקיפר שבסרטון.

 

הסרטון נפתח כאשר אדם שעומד על הרציף מכין חבלי מורינג. ניתן להבחין בסירה מתקרבת לרציף בתנועה לאחור

00:12

ברגע שנוצר קשר עין האיש שעל הרציף מסמן לסקיפר את מקום ההיקשרות, אנשי צוות בדופן הסירה שמשמאל קושרים פנדרים.

שימו לב שהסקיפר נכנס לתעלת השייט ברוורס בניגוד לאינטואיציה ולנטיה הטבעית להפליג קדימה. הכניסה ברוורס היא בחירה נכונה ונועדה לשמירת שליטה על חרטום הסירה ועל ההיגוי, במשך רוב התנועה לאחור החרטום יישאר מול הרוח ולכן השליטה בהיגוי תהיה טובה. כניסה בתנועה קדימה הייתה מאלצת את הסקיפר לבצע סיבוב מול הרציף, על מנת להשלים סיבוב כזה חייבים להעלות את החרטום לרוח – בתנאי רוח חזקה מדובר באתגר כמעט בלתי אפשרי שהיה יוצר פרק זמן ללא היגוי.

 

הכנת הצוות לפני הכניסה לרציף

חשוב שכלל הפנדרים יהיו בדופן שבמורד הרוח כי זה הכיוון שאליו תיפול הסירה (ניתן להשאיר פנדר בירכתיים כי במהלך נפילת החרטום הירכתיים עלולות לעלות לרוח מעט).
במהלך הגישה חשוב מאוד למקד את הריכוז ולהנחות את הצוות לדאוג אך ורק למה שחשוב. במקרה הזה החבל הקריטי הוא חבל הירכתיים במעלה הרוח (דופן ימין) ולכן רק עליו נשים את הדגש. נבחר למשימה איש צוות מיומן בזריקה ובתפעול חבלים ונבקש ממנו להיזהר במיוחד מהימצאות חבל במים מחשש להסתבכות במדחף. ההעברה של חבל ירכתיים שמאל בעדיפות משנית. הסקיפר אחראי גם לתדרך את הצוות בפעולות הבאות אחרי העברת החבל שבמעלה הרוח – למשל למנות אחראי לקשירת חבל מורינג בחרטום.

00:30

הגישה מבוצעת במהירות יחסית גבוהה על מנת לשמור על יכולת ההיגוי של הסירה לעומת הרוח, המהירות הגבוהה מחייבת עצירה חזקה ועבודת טרוטל (מצערת) אגרסיבית יחסית.
במהלך הגישה לרציף במקרה הזה כמעט ואין צורך בעבודת הגה כיוון שהרוח תעזור לסירה להסתובב לכיוון הרציף על-ידי הפלת החרטום.

00:40

הסקיפר עצר מעט מוקדם וחרטום הסירה נופל אבל מהר מאוד הוא מחזיר שליטה במצב.

מהרגע שבו עבר חבל ירכתיים במעלה הרוח ונקשר לרציף ניתן לשלב כנגדו את המנוע בהילוך קדמי. כשהמנוע משולב ניתן להשתמש בהיגוי ולהעלות את חרטום הסירה לרוח (החבל מונע מהסירה לנוע קדימה אבל מתבצעת שטיפת מדחף על דף ההגה)

בשלב זה ולמשך יותר מדקה הסקיפר של הסירה מרשה לעצמו "להישען" על הסירות שבמורד הרוח (ככל הנראה על בסיס היכרות מוקדמת או אישור מהבעלים), במצבי שגרה מאד לא מומלץ להישען בצורה אגרסיבית שכזו על סירות עם עוגן במים כי זה עלול לתלוש או לגרור את העוגן שלהן החוצה מהמקום.

 

גישת ירכתיים ברוח צד חזקה - ניתוח ארוע מאת עמרי דוד
רגע זריקת החבל שבמעלה הרוח

01:20

הסקיפר מקצר את חבל הירכתיים במעלה הרוח וחוזר על הפעולה עד שהירכתיים במרחק הרצוי מהרציף.
לאחר שקיצר את החבל הוא שוב משתמש בחבל הירכתיים כבלם שעוזר לו להעלות את הסירה לרוח (חשוב מאד לוודא כי חבלי המורינג נמצאים רחוק מספיק מהמדחף על-מנת למנוע הסתבכות).

02:00

הסקיפר מנטרל מנוע וניגש לטפל בחבל מורינג על דופן ימין

נטרול המנוע בטרם חיבור חבל המורינג בחרטום גורם שוב לנפילת החרטום על הסירה במורד הרוח (ועליית הירכתיים בהתאם), הסקיפר עצמו לוקח את חבל המורינג וניגש לחרטום כדי לחבר אותו לברווז קדמי (מה שמצביע על היעדר תדרוך מתאים לאנשי הצוות בטרם הכניסה)

המנוע מנוטרל, החרום שוב נופל והסירה נשענת באופן אגרסיבי על הסירה השכנה. במשך יותר מחצי דקה הירכתיים ללא שליטה וקרובים מאוד לרציף, הסקיפר בחרטום.

02:30

כשאיש הצוות עם חולצת הפסים לוקח את ההגה (בזמן שהסקיפר קושר את חבל המורינג בחרטום) הוא משלב מנוע קדימה בעוצמה מה שמעלה את הסירה לרוח, מרחיק אותה מהסירה שמשמאל (ובזמן הזה מאפשר לסקיפר לקשור באופן מתוח את חבלי המורינג בחרטום).

ניתן לראות בצורה ברורה את ההשפעה של הרוח על הסירה לעומת השימוש בבלמים ובשטיפה חזקה של המדחף על דף ההגה.

סיכום

ניתן לומר שמדובר בגישה לא רעה בתנאים לא פשוטים בכלל.
חשוב לזכור: הבאת הסירה לנקודה הרצויה על הרציף היא רק חלק מתהליך הגישה, לאחר מכן יש לנהל בצורה נכונה את עבודת החבלים, את המיקום הסופי של הסירה והשמירה של הסירה במצב שיווי משקל מול כלל הכוחות הפועלים עליה.
תדרוך נכון של אנשי הצוות וחלוקה נכונה של אנשים לתפקידים שלהם (מי על הפנדרים, מי מעביר חבל ראשון לרציף, מי על חבלי המורינג, מי על ההגה) הוא קריטי להצלחת הגישה וקשירה בטוחה שלה לרציף.

במסגרת ההפלגות המודרכות לחברי מועדון ותלמידי קורס סקיפרים לרשיון משיט 30 בדרך הים אנחנו מתרגלים גישות ותמרוני מנוע בתנאי מזג אויר שונים, מוזמנים לשאול כל שאלה  ולהצטרף אלינו באמצעות טופס "צרו קשר" בתחתית העמוד