המסע להבאת אסתר (המלכה!) הביתה

יומן הפלגה 

כתב: עודד שיר און

04/05/2023

אסתר היא קטמרן 380 Lagoon משנת 2018 שנרכשה ע"י מועדון השייט דרך הים – Via Maris שבהרצליה.

אסתר תצא למסע הדליברי – המסע להבאתה אל הבית החדש שלה בהרצליה מלפקדה שביוון, תעבור דרך מספר איים בדרך ותסיים את ה Leg הראשון ברודוס. ה Leg השני יהיה רודוס,  קסטלוריזו ומשם לישראל, אם מזג האוויר יאלץ אותנו להתעכב נבצע המתנה בלימסול שבקפריסין.

כחבר מועדון נרשמתי לשמש כאיש צוות במסע ובחרתי את הלג השני – מרודוס לישראל.

אתמול הודיעו לי שהבחירה שלי התאפשרה ושמחתי מאוד. שמחתי עוד יותר כשנודע לי ששקמה אלפסי ועמי זיו מקבוצת המוביל המהוללת של ישראל אפללו מצוותים גם הם באותו Leg, מיד רכשתי כרטיס טיסה וביטוח בריאות, אני מוכן ליציאה.

22/02/2023

התארגנות ברודוס

היום הגענו, כל צוות 2 Leg לMarina Nea ברודוס. חוץ מאת שקמה ועמי הצוות כולל גם את דויד שמואלי ואת דרורה ברגמן. הגענו למרינה ושמחנו מאוד לפגוש את אור ינאי שמוביל את הדליברי שחיכה לנו בספינה.

חילקנו ביננו את הקבינות בקטמרן, אני עם עמי בחרטום שמאל, דוד בחרטום ימין, דרורה ושקמה בירכתיים ימין ואור בקבינת ירכתיים שמאל. אחר התארגנות קצרה וסקירה של אור על הספינה, על המסע שכבר עברה מלפקדה לרודוס ועל המתוכנן להמשך, יצאנו לארוחת ערב בטברנה שליד המרינה ובסוף היום הלכתי להתקלח במקלחות הנקיות והמצוחצחות של המרינה – מים חמים בשפע – בקיצור, תענוג.

לילה טוב.

המסע להבאת אסתר (המלכה!) הביתה

הצוות בטברנה

 

23/05/2023

יציאה מרודוס – הפלגה לקסטלוריזו

בוקר טוב.. אנחנו אחרי לילה ראשון של כל הצוות בסירה, ישנתי טוב. בבוקר התחלנו להתארגן ואז לפתע החל לרדת גשם מלווה בברקים ורעמים. אחד הברקים פגע בספינה שלנו או בסמוך אליה. היה פיצוץ אדיר כאילו מטען התפוצץ בסירה. מהר מאוד גילינו שמערכת הטעינה הסולארית הושבתה. אור טיפל בניתוק מתאם ההטענה הסולארית, תוך כדי התייעצות עם דנדן מהארץ. שקמה ואני יצאנו למשימה מקבילה: לעשות כביסה ולקנות מצרכים לסירה. חזרנו עם כל המצרכים והתחלנו להתארגן ולסדר את כל המצרכים והמזון בסירה. בינתיים אור התגבר על התקלה והיינו די מוכנים לתדלוק ויציאה.

לקראת ערב בסביבות השעה 17:00 קיבלנו רשות בקשר ממנהלת המרינה להתנתק ולעבור לעמדת התדלוק וכך עשינו, לא לפני שערכנו לגימה טקסית  לחיי ההפלגה, ,ESTHER הצוות ונפטון

המסע להבאת אסתר (המלכה!) הביתה

יצאנו לדרך לכיוון קסטלוריזו

בדרך לקסטלוריזו ההפלגה הייתה רגועה, ים שקט וללא רוח כלל ולכן נאלצנו להפליג על מנוע לאורך כל הדרך.

 

24/05/2023

לאחר הפלגה של לילה שלם, הגענו עם שחר לאי הקסום קסטלוריזו. Καστελόριζο הנמצא במרחק של כ 1300 מטרים מהחוף התורכי.

המסע להבאת אסתר (המלכה!) הביתה

בוקר בקסטלוריזו

 

אור נתן לי לבצע עגינה ים-תיכונית במעגן של האי. האמת שקצת הסתבכתי כי לא הצלחתי להבחין שהרציף מעט בזוית. לבסוף עגנו בצורה טובה אך אור הבחין שאנחנו נמוכים מידי וביקש להזיז את הספינה מעט ימינה. בדיוק אז התברר שהסטארטר במנוע ימין נתפס.😭😩 עצרנו מישהו שעבר על המזח עם רכב ושאלנו אם הוא מכיר מכונאי באזור. לשמחתנו הוא עצמו מכונאי והבטיח שמייד יבוא לעזור לנו.

אחרי מספר דקות שב אלינו ניקולאס שבין השאר משמש ככבאי בשדה התעופה של האי שבו נוחת מטוס מרודוס פעמיים בשבוע. ניקולאס עם אור ובעידוד שלי 😝 יושב מביט ולומד מהצד, הסטארטר פורק, גורז והורכב מחדש.

 

המסע להבאת אסתר (המלכה!) הביתה

ניקולאס ואור במהלך תיקון הסטארטר

 

עובד!!!!! הסטארטר מניע!!!

לאחר התיקון הנענו את שני המנועים. הכל עובד. יצאנו מהעגינה ובצענו עגינה מחדש מעט ימינה מהמקום הראשון אך גם מעט יותר עמוק וכעת התפננו כולנו לאכול ארוחת בוקר. מפאת לוחות הזמנים של ים סוער וזוית השמש השעה 10:00 זו הזדמנות אחרונה לצאת לכיוון המערה הכחולה. יצאנו – שקמה, דרורה, אור ואני עם ניקוס. הפלגה של 10 דק' בסירה קטנה ושטוחה ונכנסים למערה שהשתקפות השמש מבחוץ מאירה את כולה באור כחול.

המסע להבאת אסתר (המלכה!) הביתה

המערה הכחולה

סיפור מעניין אליו נחשפתי לראשונה מפי ניקוס שלקח אותנו למערה הכחולה על הקשר של תושבי האי לישראל. הוא סיפר שבמהלך מלחמת העולם השניה פונו תושבי האי ע"י הבריטים כפליטים לעזה, חיפה, לבנון וסוריה על מנת להגן עליהם מפני הנאצים. רק לאחר 3 שנים חזרו   תושבי האי לבתיהם.  כיום יש כ 1500 תושבים  בקסטלוריזו.

ועכשיו… צריך להמשיך ולטפל ב ESTHER –

חזרנו מהסיור במערה הכחולה היפהפיה הישר אל התקלה הבאה: כנראה שיש לנו מים בשמן הגיר. אור בדק שמן גיר ונראה ששמן הגיר מעט לבן. זה אומר שיש אמולסיה, כלומר חדירת מי-ים שמתערבבים בשמן. אז קודם כל אנחנו מחליפים שמן. ראשית שואבים את השמן הקיים מתוך הגיר, עושים את זה עם משאבה ידנית, עמי ואני מתחלפים בשאיבה. ניקוס שלקח אותנו למערה הביא לנו שמן חדש ומילאנו את הגיר. כעת אנחנו מוכנים ליום בילויים וסיורים באי. יאללה יוצאים לטייל.

 

המסע להבאת אסתר (המלכה!) הביתה

תצפית על אסתר מהמצודה

 

אחר הצהריים הלכתי עם שקמה ודרורה להיתקלח בצימר )לא ביחד( שלמתי 10€ והיה פשוט שווה.

בערב יצאנו לאכול באחת מהטברנות שעל הרציף , חייב לציין שארוחת הערב היתה די מבאסת, נו יש גם כאלה.

הלכנו כולנו לישון – לילה טוב

25/05/2023

יוצאים מקסטלוריזו לכיוון קפריסין

בבוקר קמנו בלו"ז רגוע ולאחר מעט זמן עברנו דרך ביקורת הדרכונים באי, אור סידר את הניירת של הספינה והחתים את ה Log Transit מסמך המאפשר לספינה נושאת דגל זר להפליג בתוך יוון מאי לאי, מעין דרכון של הספינה.

עוד השלמות קטנות בסופר המקומי ובשעה 12:00 שחררנו חבלים ויצאנו לדרך בים רגוע ונעים. הרוח הייתה ממש על האף ולא איפשרה לנו לפתוח מפרשים ולכן שוב נאלצנו להפליג רוב הזמן על מנוע. לקראת שקיעה חגגנו את ערב שבועות. שקמה האלופה שחשבה על הכל מבעוד מועד הפתיעה את כולם וארגנה שולחן חג לתפארת בלב ים.

המסע להבאת אסתר (המלכה!) הביתה

שולחן החג ששקמה ערכה וארגנה

היה פשוט כיף לחגוג עם הצוות. הים מצידו פחות האיר לנו פנים. גלי רוח לא גבוהים במיוחד, אך מאוד לא מסודרים שהגיעו מכל מיני כיוונים יחד עם סוולים מדופן ימין גרמו לנו להפלגה מאוד לא פשוטה אך התגברנו גם על זה, מחלקים משמרות לילה וממשיכים בדרכנו לקפריסין.

26/05/2023

הים נרגע מעט, הרוח ממשיכה להיות על האף, מידי פעם מנסים לפתוח מפרש חלוץ שלעיתים מוסיף לנו חצי קשר לשעה מידי פעם לא מוסיף כלום. ממשיכים את דרכנו על מנוע במהירות ממוצעת של 5.5 קשר בשעה.

איך מנענו תקרית דיפלומטית

אנחנו מתקרבים לקפריסין ומחפשים את הדגל הקפריסאי כדי להניפו על מעלן הדגלים של אסתר. מחפשים בכל הספינה, הפכנו כל פינה ואין דגל. מה עושים? מטכסים עצה ושקמה היצירתית מחליטה לצייר את דגל קפריסין על חתיכת סדין. החליטה ועשתה. תחילה יצרה שבלונה על נייר אח"כ דגם ראשוני, אב-טיפוס על חתיכת בד. ומאיפה הצבעים? שקמה רקחה צבעים מכל מיני תבלינים וירקות שהיו במטבח הספינה. אור ואני תפרנו את קצוות הבד עם מחט לתפירת מפרשים ובסוף הספינה הניפה את דגל קפריסין בדיוק בזמן, בסמוך לכניסה למיים הטריטוריאלים של קפריסין. כמעט כמו דגל הדיו שהונף באילת עם כיבושה ב 1948.

                                          המסע להבאת אסתר (המלכה!) הביתה

שקמה צובעת את הדגל באמצעות השבלונה שהכינה

 

המסע להבאת אסתר (המלכה!) הביתה

        כותב שורות אלו תופר את הדגל

המסע להבאת אסתר (המלכה!) הביתה

הדגל

 

המסע להבאת אסתר (המלכה!) הביתה

טקס הנפת דגל הדיו הקפריסאי

 

אנחנו עוקבים באדיקות אחרי תחזית מזג האוויר ויודעים שסערה משתוללת בארץ. כאן קו האופק נצבע בחום בשל סופות החול שהביאה אותה סערה. שק המפרש Lazy Pack הכחול, החדש, מקבל גם הוא את שאריות סופת החול ונעטף כולו בשכבת אבק חומה. אנו יוצרים קשר טלפוני עם מרינה לימסול ומבקשים רשות להיכנס להמתנה עד שתשכח הסופה אך הם מסרבים לבקשתנו מאחר ואין מקום במרינה.

אור שוקל אפשרות להמשיך ולהפליג למרינה סנט רפאל במרחק של כ 7.5 מייל ממרינה לימסול. לבסוף הוא מחליט לעגון מחוץ למרינה ולנסות להכנס למחרת בבוקר. אנו מטילים עוגן בכניסה, סמוך לשובר הגלים וקושרים את ה ברידל – Bridle . אנו מקיימים משמרות עוגן ומפעילים התראות כל אחד בכלים שברשותו. אני הפעלתי את אפליקציית Sail Expert. התחלתי משמרת ראשונה של תצפית עוגן, הלכתי לישון והלילה עבר בשלום

 לילה טוב

 

27/05/2023

מרינה לימסול שבקפריסין

עם בוקר בסביבות השעה 08:00 הרוח החלה להתגבר והים החל לעלות. אור החליט להרים עוגן ולהיכנס למרינה. משום מה הצוות החליט שלא להעיר אותי ושמעתי את כל ההתרחשות בחוץ. מיד יצאתי עם בגדי השינה ועליתי לסיפון להיות חלק פעיל בצוות עם הרמת העוגן והכניסה למרינה.

חשוב לציין שבמקביל התראת העוגן עבדה מצוין. נכנסנו למרינה ישר לרציף התדלוק אבל אז הסתבר שעלינו לעגון תחילה ברציף קבלת הפנים.

מנהל המרינה, שנראה בריטי, קיבל את פנינו בסבר פנים לא כל כך יפות ובנימוס בריטי אופיינו נזף בנו ואמר שנראה לו שהייתה בינינו איזו אי הבנה שכן נכנסנו למרינה למרות שלא קיבלנו אישור לעשות זאת. עד שעברנו ביקורת דרכונים והותר לנו לרדת מהספינה, חבר'ה ישראלים שעגנו לידם בקסטלוריזו הלכו לסופר וקנו לנו בקבוקים של מים מינרלים והביאו לנו לספינה.

בינתיים עברנו את ביקורת הדרכונים, וכאן המקום לציין שכלל הגורמים במרינה, מלבד המנהל, האירו לנו פנים וקיבלו אותנו באדיבות ובחום. עם תום ביקורת הדרכונים הותר לנו לרדת מהספינה, שקמה ודרורה יצאו לסופר לבצע קניות והשלמת צידה לדרך. בינתיים התקלחנו במקלחות שבמרינה ושוב: כמו בית מלון ברמה גבוהה מאוד. לאחר דין ודברים ושיחות שכנוע בין אור למנהל המרינה, שהתרכך מעט והבין את המצב, קיבלנו אישור לעבור לרציף התדלוק בסביבות השעה 17:00. נתדלק ומאחר שבשעה זו נסגרת תחנת הדלק נוכל להישאר קשורים לרציף התדלוק עד לשעת היציאה וכך עשינו. תדלקנו את ESTHER יצאנו לאכול במסעדת Wagamama שבמרינה. הזמנתי מרק ראמן שהיה מצויין, מנה גדולה ומשביעה.

כאחד שביקש ללמוד את נוהל IMOT – נוהל הכניסה לישראל על יאכטה – לקחתי על עצמי לבצע אותו במלואו. מילאתי את הטופס אותו הורדתי מהאינטרנט, מילאתי בו את כל הפרטים שלחתי אותו במייל בצירוף צילומי הדרכונים של כולם עם הניירת של הספינה וסימנתי על הטופס בקשה לקבלת מספר אסמכתא. לאחר כשעתיים התקשרתי לחיל הים לטלפון שהופיע על הטופס ווידאתי שהמייל התקבל, הודיעו שהמייל התקבל ובתוך זמן קצר נקבל מספר אסמכתא ואכן בתוך כחצי שעה התקבל מייל חוזר עם אסמכתא "ינאי 389"

הלכנו כולנו לישון על מנת לצבור כוח לשלב האחרון של המסע.

לילה טוב.

 

28/05/2023

יציאה עם שחר

בשעה 04:00 שחררנו חבלים ויצאנו מלימסול  לכיוון הרצליה. גם הפעם הרוח ממש על האף, לא מאירה לנו פנים במיוחד ואנו נאלצים להפליג את כל הדרך על מנוע. ההפלגה עברה ללא אירועים מיוחדים.

 

29/05/2023

הגעה וכניסה למרינה הרצליה

במרחק של כ 25 מייל מחופי ישראל קראו לנו מחיל הים בערוץ 16, עליתי מולם והתבקשתי לעבור לערוץ 70 וכך עשיתי, הזדהתי בשנית, העברתי את קוד האסמכתא וקיבלנו אישור להמשיך בדרכנו תוך כדי האזנה רצופה על ערוץ 16.

עם עלות השחר הנפנו את דגל ישראל והתרגשתי מאוד. בסביבות השעה 13:30 התקרבנו למרינה הרצליה, יוסי סוקולוב עם ישראל אפללו ואייל עמית מצוות ישראל יצאו לקראתנו על הטיני, קיבלו את פנינו תוך שמקיפים אותנו ומצלמים מכל הכיוונים.

המסע להבאת אסתר (המלכה!) הביתה

קבלת הפנים הייתה מרגשת מאוד כמו שרק במועדון דרך הים יודעים לעשות.

המסע להבאת אסתר (המלכה!) הביתה

      ESTHER עוגנת ברציף הבינלאומי שבמרינה הרצליה  

לאחר כחצי שעה של מכס וביקורת דרכונים עברנו לעגון ברציף של דרך הים. החיבוק מישראל המלך והמילים החמות שקיבלתי ממנו היו שוות את המסע. ישראל ריגשת אותי מאוד. תודה

תם ונשלם המסע להבאת ESTHER לביתה החדש במועדון דרך הים שבהרצליה.

המסע היה מהנה ומלמד כאחד. תודה רבה לכל אחת ואחד מחברי הצוות שקמה אלפסי, דרורה ברגמן, דויד שמואלי ועמי זיו. תודה לצוות Leg 1 שהביא את ESTHER מלפקדה לרודוס. ובמיוחד תודה לאור ינאי שהוביל את המסע הזה ולמדתי ממנו כה רבות על קבלת החלטות והובלת צוות.