הניתוח הצליח !
הניתוח הצליח!
במדור זה ננתח ארועים ותקלות שייט, ננסה להבין את הטעויות ובעיקר לבדוק מה אפשר היה לעשות טוב יותר. הצוות בסרטון המצורף עובר בכמה דקות מהפלגת קרוזינג שגרתית במהלך צ'ארטר ביוון לקטסטרופה שרק במזל לא נגמרה בתוצאה קיצונית יותר. איש דרך הים יפתח בן דוד מנתח את פעולות הסקיפר והצוות, מתאר את הטעויות שמביאות לקטסטרופה ומספר לנו מה אפשר היה לעשות אחרת.
אנחנו רואים חבורה עליזה בהפלגה על יאכטה שעושה את דרכה בין סנטוריני לאיוס, מרחק של כ 30 מייל. התחזית שהם קיבלו צפתה שהרוח תתחזק לקראת הצהרים המאוחרים וכבר בפתיחת הסרטון הסירה מפליגה ברוח קדמית קהה של לכל היותר 15 קשר, הים מעט גלי והמפרשים מצומצמים.
PM 03:18 הרוח מתגברת לאיזור ה20-25 קשרים, היאכטה מקבלת הטיה. מתחילה התרגשות בקוקפיט – ההגאי אומר לסקיפר שלדעתו כדאי לצמצם עוד את המפרשים – והסקיפר מתחיל לצמצם את המפרש הראשי אבל לא מצליח לגלול את החלוץ. זה השלב שבו קבלת החלטות נכונה עשויה היתה למנוע את התדרדרות המצב.
PM 03:20 הנסיון לגלול את החלוץ ממשיך – הרוח מתחזקת – החלוץ מנופנף לגמרי. צריך להבין שהמשמעות של חלוץ מנופנף ברוח חזקה היא חלוץ קרוע, זה רק עניין של זמן ותלוי במצב המפרש ובעוצמת הרוח. אבל זה לא הכל – המיתרים של החלוץ שמצליפים ומכים בסיפון יוצרים לחץ עצום על כל המערך שעלול לקרוע ונטה או אפילו להפיל תורן. אותן הצלפות של המיתרים עלולות לגרום גם נזקים לסיפון או חלילה פציעות לאנשי הצוות. אלו סכנות שחייבים לנטרל מהר וביעילות ועדיף כמובן למנוע מראש.
בהמשך הסרטון הסירה פשוט מאבדת שליטה – אנחנו רואים אותה יורדת מהרוח ואז עולה חזרה. אנחנו גם רואים את הדינגי מרחפת על הסיפון – המשמעות היא שההכנה למזג האויר הסוער לא היתה טובה – לפני סערות דואגים לקשור ולהדק טוב טוב כל חפץ שעלול להנתק מגוף הסירה.
PM 03:30 הצוות כבר לא רגוע והלחץ ניכר, חגורות ההצלה יוצאות מהקבינה אל הסיפון. הרוח ממשיכה לעלות והסירה נמצאת בהטיה חזקה עד כדי דופן במים, לא בשליטה, גלים מעלים ומורידים אותה מהרוח והצוות בלחץ, מנסה לאזן את הסירה בישיבה על הדופן שבמעלה הרוח.
PM 03:35 רוח של כ 50 קשר. סוול של 2 מטר. גלים קצרים וחזקים. התדירות גבוהה והמכות שהגלים נותנים לסירה מטות אותה על הצד, הדופן במים. החלוץ מתחיל להיכנע להצלפות של המיתרים ותוך כמה שניות נקרע לגזרים, אצלנו קוראים לזה כל הארץ דגלים דגלים.
מכאן ועד שהסקיפר מצליח להביא את היאכטה לאזור שמוסתר מהרוח הצוות במצב הישרדותי לחלוטין, נאחזים בריילינג ומתפללים, זה כבר מזמן לא קרוזינג. הסקיפר מנסה לשדר קריאת מצוקה ואולי גם לבצע פעולות נוספות אבל שיא הקטסטרופה מאחור, הנזק נגרם ורק במזל כל הצוות בריא ושלם. כל הארוע אורך כ 50 דקות וכפי שראינו ההתדרדרות מאוד מהירה.
אז מה אפשר היה לעשות אחרת כדי לחסוך לצוות ולסירה את החוויה הלא נעימה הזאת?
– להחליט ולבצע. מוקדם. סקיפר טוב צריך לדעת מה הצוות שלו מסוגל לעשות ולפי זה לקבל את ההחלטות. ההחלטות של הסקיפר בסרטון נלקחות מאוחר מדי ונראה שאין לו מספיק פתרונות מקצועיים בארגז הכלים. הלקח הראשון הוא שצריך לזהות מתי הזמן שבו צריך לפעול – בהתאם לרוח, למצב הים, למצב כלי השייט ולכשירות הצוות. לזהות, ולפעול. בדיוק כמו עם קפה שצריך להוריד מהאש שניה לפני שהוא גולש, במיוחד עם צוות לא מיומן עדיף לא לחכות לרתיחה.
– לא להלחם בים, לזרום איתו. מהרגע שבו המפרש הראשי צומצם אנחנו כבר מחוץ לאזור הסכנה של מהפך בלתי מבוקר. בשלב זה נכון היה להוריד את הסירה מהרוח ולהפליג איתה ועם הגלים – הרוח המדומה תיחלש באופן משמעותי, המערך יספוג פחות לחצים, ההטיה תיפסק וההפלגה תהיה פחות קשוחה. כשהים בגב יהיה גם קל יותר לטפל בתקלה כמו בעיית הגלילה של החלוץ. ברוחות חזקות אפילו שטח הפנים של התורן עלול לגרום להטיה – ולכן קודם כל המטרה תהיה להרגיע את המצב, להפחית לחצים והטיה.
– להכיר את המערך שלך. צמצום מוקדם של החלוץ עשוי היה למנוע מראש את ההסתבכות, אבל ישנן פעולות שאפשר לבצע גם אם החלוץ נתקע והרוח מתחזקת. אפשר לשלוח איש צוות נוסף כדי לסייע במשיכת חבל הג'יב רולר. אם זה לא מצליח, ובהנחה שהסירה עם הירכתיים לרוח אפשר לשלוח איש צוות לחרטום כדי לנסות לסובב את התוף ולעזור בגלגול המפרש. אם זה לא מצליח אפשר לשחרר את מעלן החלוץ ולהוריד אותו אל הסיפון. זה צריך לקרות כשהרוח ב20 קשר ולא מאוחר יותר, אבל חשוב גם להכיר את הדרך הנכונה לבצע הורדה של חלוץ והצמדה שלו באמצעות חבלים אל הסיפון.
ולסיכום זה מתחיל ונגמר במקצועיות. סקיפר טוב ומנוסה צריך לדעת לזהות את הארוע מוקדם ככל האפשר, לקבל החלטות מהירות, ולהחזיק בארגז הכלים יותר מפתרון אחד לכל תרחיש.
בהפלגות המודרכות של דרך הים חברי המועדון יכולים לצבור את הנסיון, המיומנויות והפתרונות למצבים כאלו בסביבה מבוקרת ובטוחה.
צאו להפליג!
תודה ליפתח בן דוד על ניתוח הארוע והטיפים.