חמישה טיפים לניווט דיגיטלי על יאכטה

ידיעת המיקום בים ותכנון הנתיב הפכו לעניין די פשוט בעולם הדיגיטלי. הצ'ארט-פלוטרים, ושאר עזרי הניווט השונים כמו Navionics מאפשרים לתכנן חציות של אוקינוסים שלמים ממסך הטלפון מבלי להזדקק לסרגל מקבילים, מחוגה או אפילו מפת נייר. אבל גם פלאי הטכנולוגיה לא חפים מטעויות וכשמוסיפים את הגורם האנושי – (במקרה זה מדובר בנו, הסקיפרים) השגיאות הקטנות הופכות לתקלות ניווט אמיתיות ולעיתים גם מסוכנות. צוות מדריכי הניווט של דרך הים אספו למענכם 5 טיפים לניווט דיגיטלי מדויק ובטוח במסע ימי ארוך, בצ'ארטר בן שבוע או בפלוטילה.

 טיפ #1

  1.   כיול ועדכון – לפני שימוש באפליקציה או במכשיר ניווט דיגיטלי יש להוריד את גרסת המפה העדכנית ביותר. מכשולי ניווט נמצאים בתנועה תמידית: מצופים משנים את מיקומם, הסערות ושאר איתני הטבע משפיעים באופן תדיר על הקרקעית. כמו כן יש לוודא הזנה מדויקת של נתוני כלי השייט כמו מספר MMSI, שוקע מקסימלי, רוחב, צריכת דלק ומהירות שיוט ממוצעת. חשוב גם לעבור על התפריטים השונים ולדעת אם שגיאת הוריאציה מכוילת במכשיר, או אם המסך מראה לנו בחלק העליון את הצפון או את כיוון החרטום.

 

 טיפ #2

  1.   ZOOM-IN – במקרים נדירים מאוד הדרך שלנו מנקודת היציאה אל היעד היא קו ישר שלא עובר דרך מכשולי ניווט. גם בשלב התכנון וגם במהלך ההפלגה חשוב מאוד לצפות במסך ברזלוציה גבוהה שבה רואים בבירור את מכשולי הניווט. בשלב התכנון מומלץ גם לסמן את מכשולי הניווט כדי שיופיעו גם כשהרזולוציה נמוכה יותר. בשלב ההפלגה אין תחליף טוב יותר לתצפית אנושית טובה והגיון בריא.

 

 טיפ #3

  1.   תכנון נתיב – מאוד מפתה להתעצל בעולם הדיגיטלי, אבל כשמדובר בתכנון נתיב אסור לחתוך פינות, תרתי משמע. אם לאורך הדרך קיים מכשול ניווט ארוך שיש לעקוף חשוב לסמן את הנתיב סביבו תוך ירידה לרזולוציה מקסימלית ושימוש ביותר מ2 WAYPOINTS. אסור לסמן WAYPOINTS על מכשולי ניווט, במיוחד כאשר אנחנו מסתמכים על הגה אוטומטי.

 

 טיפ #4 

  1.   משמרת עוגן – כאשר משתמשים בפונקציית משמרת העוגן בתוכנת הניווט יש לוודא הגדרה מדוייקת של מרחק הבטחון. אם אנחנו במפרצון קטן ועוגנים במרחק 20 מטרים מהסלעים טווח גרירת עוגן של 20 מטר יגרום למכשיר להתריע כשכבר יהיה מאוחר מדי.

 

 טיפ #5

  1.   גם הGPS טועה לפעמים. במיוחד באזורים צפופים עם מאפייני יבשה גבוהים כמו פיורד מצוקי או תעלה צרה. שגיאת הGPS  עלולה להגיע למספר מטרים שעלולים להיות ההבדל בין הפלגה במים בטוחים לבין עליה על שרטון.