האיים הקנריים

דבל׳ה, מרכז מגמת IYT ומדריך ראשי בדרך הים מספר על קורס IYT באיים הקאנריים:

 

נחתנו ביום שבת בשדה בטנריף. איך שיצאתי מהמטוס, חיוך גדול נמרח לי על הפנים. ישר אתה מרגיש את הרוח המקומית. רוח טובה, כזו של האוקיינוס.

(באזור הקנריים רוחות הסחר קבועות, בדרך כלל מכוון צפ' מז' ממוצע 20 קשרים ומזג אוויר אביבי עד קייצי לאורך רב השנה).

הגענו ל "Marina del sur" בדרום האי, והתחלנו להתכונן. זיוודנו אותה בכל טוב ותכננו את המסלול למחר.

כמובן שאיך אפשר בלי פאייה מסורתית לארוחת ערב באחת המסעדות, בעיר הנחמדה "לאס גייטאס".

האיים הקנריים

בבוקר יצאנו לדרך.היעד האי לה גומרה.העיר סן סבסטיאן, המרחק 25 מייל ימי לכיוון צפון מערב.

איך שעוזבים את המרינה מד העומק כבר מתבלבל, לא רחוק מהחוף העומק כבר למעלה ממאה מטרים! אנחנו באוקיינוס. הרמנו מפרשים,כיבינו את המנוע. מפליגים.

אנחנו מתקדמים במהירות של שבעה קשרים אל עבר היעד. בדרך כמעט במחצית המרחק בין האיים, המים נעשים שקטים מסביב. כעת האי טנריף מהווה הסתרה לאזור והרוח יחסית חלשה מאד.

זה בדיוק המקום שבו פגשנו בלהקות ענקיות של "ליוויתן נתב". המון פרטים, ששורצים להם מעל המים ונושמים כבד, דרך פתח הנשימה שלהם. גורים קטנים מידי פעם מעיזים לשחות קצת יותר מהר ואז כל הלהקה זזה פתאום ואז חוזרים לרבוץ….ואז עשרות דולפינים מהירים שוחים ומלווים את חרטום הספינה,פשוט תענוג.

האיים הקנריים

האיים הקנריים מאפשרים לחוות חווית שייט ארוך כשבקצה כל מסע,מחכה עיירה מקומית יפיפיה, ונופים מרהיבים של הרי הגעש שעיצבו את כל נוף.בעלי החיים סביב, לא מוותרים אף פעם על ביקור……

האיים הקנריים

כשמגיעים לאיים הקנריים ומסתובבים שבוע, צריך לקחת החלטה – האם מפליגים מזרחה או מערבה.

אם התחזית לרוחות לא חזקות במיוחד,ניתן לשקול להפליג לכוון האיים "לנזרוטה" ו"פוארטוונטורה".כוון כללי צפון מזרח. בגלל משטר הרוחות (צפ',מז') רב ההפלגה בדרך לשם (במידה ויצאנו מהאי טנריף), תהייה מול הרוח והטיפוס לעיתים יכול לדרוש קידמיות ארוכות למעלה.

 

בכל מקרה, יש כאן שני שחקנים חדשים שצריך להתייחס אליהם:

אחד –  תצורת הקרקעית, למרות שיש תחתינו עומקים גדולים,עדיין ארכיפלג האיים הזה מתנשא מתוך קרקעית הים. וודאי קיימים שם עוד עמקים והרים קטנים שמסתתרים מתחת לפני המים, אשר משפיעים על הווצרות הגלים כוונם וגודלם. עלינו להכיר את רצפת האוקיינוס באזור בו מפליגים שלא נגיע לרכס תת ימי והמים למעלה יהיו גועשים.

שני – איזורי האצה של הרוח, בשל הרוחות הקבועות שנושבות באזור חלקים גבוהים בקצוות האיים גורמים לתופעה שנקראת האצת הרוח,בה הרוח מתועלת יורדת את ההר,עוברת את קצה האי ומתחזקת לרב ליותר מ 10 קשרים מהתחזית הנוכחית באותו יום.

ניתן לראות את האזור על פני המים, וברגע שמודעים לכך מתארגנים בהתאם, כמו למשל צימצום מפרשים,איבטוח מחדש של פנים הסירה ובחירת נתיב הפלגה נכון בתוך האזור.

 

אנחנו הפלגנו מערבה לאיים לה גומרה,טנריף ולה פלמה. בדרך כלל קידמית כהה או צד,וכמובן גביות! אין כמו גביות! 🙂

 

כל שנה אנחנו מפליגים בתקופת הקרנבל, (סוף פברואר) וכך זה גם הרגיש סביבנו כל פעם שהגענו לעיר או עירה חדשה,או שההכנות לארוע היו בעיצומן או שהיו תהלוכות ותלבושות ססגוניות. זהו הקרנבל הכי מזרחי מבחינה גאוגרפית שנפגוש בסגנון בתי הספר לסמבה הססגוניים וקופצניים.

האיים הקנריים

במהלך השבוע, גם הפלגנו לאורך כל הלילה על מנת לגמוע מרחק גדול יותר ולטעום עוד מקום. שקיעה בים הפתוח, ובלילה מרבד כוכבים.

בזמן ההפלגה בים הפתוח בין האיים,הגלים הגבוהים מסביבנו ואנחנו ממש מרגישים בנח! להבדיל מבים התיכון,הכל גדול וזז לאט לא מכה,אלה מערסל. האוקינוס.

היו בינינו שבאו לטובת קורס "Yachtmaster Coastal" של ה IYT. במהלך השבוע, תרגלנו ולמדנו ימאות בסיסית וימאות של ים פתוח,תכנון נתיב בהתחשבות בזרמים ותופעות רוח מקומיות וכמובן גם תרגלנו אאת הספרדית שלנו…והיו ביננו שבאו לחוויה עצמה, כולם לקחו חלק בניהול הספינה ולכולם זאת הייתה הפלגה מעצימה.

רק חזרתי וכבר מתגעגע

כתב: דובל'ה (דב ברמן)