הפלגה   Cyclades 16-22/05/2015

אחרי לילה של בירוקרטיה במיטבה בשדה התעופה בן גוריון, אם תשאלו את עופר, שלא עלה לטיסה ליוון וכרגע לא ידוע אם יצטרף.

יום שבת 16/5 9:00 בבוקר אחרי נסיעה של 30דק' מהשדה למרינה הצפונית ב Lavrio , שיחת טלפון לNikos בעל הסירה, מסתבר שהוא יגיע למרינה בסביבות 11:00 מקלאמקי(מקום מגוריו) וממליץ שנשתה קפה/פראפה אחד, תוך הדגשה שאחד(בערך שעתיים, זמן יווני לשתיית פראפה) והוא מגיע, הסירה בדרך גם היא מקלאמקי ותגיע ב 12:00.

מסיימים לשתות ומחליטים לנצל את הזמן, צוות סיפון: זוהר, צחי ואנוכי קפיטן צוות גירוס – תומר, נשארים ומחכים לקבל את הסירה לכשתגיע, צוות מטבח: יניב ודן המשמש גם כקצין מכשירים ראשי, בליווי הגזבר שמוליק, יוצאים לקניות בסופר הגדול של Lavrio.

Nikos ו Manos מגיעים למרינה ב 11:50 הסירה מגיעה ב 12:15 מתחילים "חפרפרת", הסירה במצב מצוין, מצוידת בכל הדרוש לעונה(אנחנו הפלגה ראשונה לעונה), כולל זוג מפרשים ו Lazy pack/Stack pack חדשים, חבלים רבים, פנדרים, מפות, מצפנים ושאר אמצעי ניווט, Greek Water Pailot חדש מ 2015 ובנוסף גם Nikos ו Manos הם שני אנשים מקסימים מכל הלב.

במהלך בדיקות הציוד המדוקדקות שעשינו על כל פרט ופרט וכל חלקי החילוף הנלווים (למזלנו לא נדרשנו להחליף דבר בסירה). הצוות חזר מקניות עם גירוס וראש של כבש בקופסא לארוחת צהריים, השלמתי כקפטן את תהליך קבלת הסירה, אפשר לנוח ולתכנן את המסלול בהתאם לרוחות החזויות.

על ארוחת ערב של קציצות בשר ומנגולד על מצא אורז מבושם בסירה, מתכננים לצאת בבוקר לכיוון מזרח ל Andros (בתחזית צפויה רוח דרומית למחר יום א' וצפונית ליום ב') כדי לנצל את הצפונית של יום ב' להפליג דרומה.

בשעה 21:47 הודעה מעופר(שעוד בישראל) "אני עשיתי דרכון" "ממשיך כמתוכנן".

יום ראשון 17/5 עופר עולה לסירה, 09:02 מנתקים חבלים ויוצאים לכיוון Andros, עולים צפונה עם היציאה מהמרינה בתעלה שבין Lavrio לMakronisos. מפליגים מנוע(אין רוח), בדרך להקת דולפינים שחוצה את מסלולנו ומפליגה איתנו למספר דקות כדרכם של דולפינים, עוד בדרך מופיע סנפיר שחור וגדול במים השקטים ושוחה לאיטו, ללא צלילות ללא קפיצות, אלא בצורת הסתכלות מטה עם תנועות אנא ואנא של הסנפיר, בהתקרבותנו מובן לנו כי הנ"ל שייך לכריש די גדול השוחה לו להנאתו במים(למעלה? מעורר מחשבה על לשחות פה), הרוח עולה ואנו מרימים מפרשים, מתקרבים ל Andros ובוחרים את Batsiכיעד.

בשעה 17:36 נקשרים alongside למזח במעגן ב Batsi, "האחראי", יורד ים זקן, מקבל אותנו להיקשרות, שיחה קצרה (מכיר את נמל חיפה מעברו), שליפה מהמותן  מבקש €15 למים וחשמל, היות והמחיר אינו עולה על €10 בדרך כלל במצבים כאלו, אז זה מה שמציעים לו והוא מבין שאנחנו מכירים את יוון ומסכים בחיוך של תפסתם אותי אבל לפחות ניסיתי.

יומן מסע האיים הקיקלאדים 2015

יורדים לטייל איש איש ומנוחתו הוא, אחרי יום הפלגה ארוך של Nm38.6.

בדרכי חזרה לסירה, אחרי סיור סמטאות בכפר, בעומדי על אחת ממרפסות הכפר המשקיפות למפרץ, נראה כי משהו מתרחש על הרציף בסמוך לסירה, אני צועד לכיוון הסירה, בהגיעי לקצה המפרץ, חולפות על פני שלוש בחורות צעירות, נכנסות לרכב ונוסעות, על המזח מול הסירה זוג מתנשק, סביבם, צלם, במאי ומקליט עם "בום", לא ברור מה. אני עולה לסירה כולם נסערים, אני מתחיל לתחקר את הצוות כל אחד מנקודת מבטו הוא.

ראשון זוהר – "ירדנו יניב צחי ואני מהסירה לטיול בסמטאות הכפר, טיפסנו במעלה הכפר, ברחוב קטן השזור ברשת של תעלות ניקוז בתוכו,

יומן מסע האיים הקיקלאדים 2015

בהגיענו לחלקו העליון המתעקל של הרחוב, נשקף נופו של המפרץ, מבט לכיוון הסירה העוגנת בפינת הרציף, שלוש בחורות עומדות על המזח, בסמוך לחרטום ה Sunday סירתנו, לפתע פוסעות הבנות לכיוון חלקה האחורי של הסירה ופונות לגזבר שנשאר על הסירה, לאחר מה שנראה כמו שיחה קצרה, הן עולות לסיפון הסירה ופונות לעבר החרטום, כאן העניין הופך למסקרן, חולפות מספר שניות והאורחות בחרטום פושטות את בגדיהן. מכאן והלאה כל שעניין אותי היה להגיע אל הסירה וכמה שיותר מהר, בין רגע מצאתי את עצמי יורד במדרגות המובילות למטה, ישירות אל מול הסירה, מאחורי נשמעים קולותיהם של שני חברי הדולקים מאחורי, שתי דקות מאוחר יותר אני על הסירה ו…"

מפיו של יניב, שמיד לאחר שראו בסיורם את שמתרחש על חרטום הסירה, כל שראה היה את גבו של זוהר הולך ומתרחק מרגע לרגע. "פתאום זוהר התחיל לרוץ, צחי ואני מנסים לרוץ אחריו לכיוון הסירה, אבל… הגענו חצי דקה אחריו"

שמוליק – "אני לתומי יושב בפרגולה ומתבונן בזוג המצטלם ליד עמוד התאורה הקרוב לסירה, פתאום מתקרבות שלוש בחורות ושואלות באנגלית רהוטה למדי, האם אפשר להצטלם על הסירה כי שמה הואSunday ויש איזה אתר באינטרנט או משהו, בבקשה בבקשה  מזמין אותן לעלות, מיד הן פונות לחרטום מורידות בגדים ונשארות רק עם בגדי ים ומבקשות ממני לצלם…"

דן שכל אותה העת ישב שורה ראשונה על כיסא הקוקפיט ליד ההגה וצפה בגזבר הופך לצלם בין לאומי, גם הוא מאשר את הסיפור.

עופר, שמסתבר שמרגע שנקשרנו נכנס לקבינה ונרדם, השלים שעות שינה לאחר טיסתו בלילה מהארץ וכל אותה העת מתרחש כל הסיפור ממש מעליו, עופר – "אני יוצא מהחדר ועולה לסיפון, התרגשות גדולה סביב שולחן המרפסת, אני שואל מה קרה?"

אני מסכם עבורו כי מסיפורם של אנשי הצוות (שהרי אני לא ראיתי) עולה כי: שלוש בחורות צעירות(אותן שלוש שחלפו על פני בדרכי חזרה לסירה) ביקשו לעלות להצטלם על הסירה, הורידו בגדים, נשארו בביקיני ובקשו משמוליק שיצלם אותן לאיזה Sunday Hashtag .

"כן, כן, כן, בסדר", עופר כמובן לא מאמין למילה, גם לי כל הסיפור עדיין נשמע מופרח.

בסוף דן מוצא את ה Hashtag המדובר ומוציא את התמונה שהבנות העלו.

יומן מסע האיים הקיקלאדים 2015

בערב על הסירה ארוחת דגים ופירות ים, קלה, צחי ותומר יורדים לאכול איזה סופלקי בפיתה(לא נשאר גירוס) ורואים את גמר היורוליג, אולימפייקוס מפסידה לריאל מדריד, המקומיים לא ממש מזילים דמעה, בצד הזה אוהדים את פנטנייקוס. בגמר המשחק חוזרים לסירה (דרך הגלידריה), שותים אוזו במרפסת.

יום שני 18/5 08:05 בבוקר עם צפי לצפונית(צפי זה לא הצד החזק של האזור), ניתוק חבלים והפלגה דרומה עם רכיב מזרחי לאורך האי Andros, הרוח דרומית חלשה (מנוע), עם התקרבותנו למעבר ביןAndros ל Tinos מתחלפת הרוח לצפונית ועולה עד ל Kn20. לאורך Tinos הרוח מושפעת מגובה ההרים, כאשר ההר נמוך הרוח עוברת מעליו ומגיעה כצפונית, כאשר ההר גבוה הרוח דרומית חלשה(גם כשמפליגים במרחק Nm3 מהאי).

13:56 בשעת צהריים אחרי Nm31.4 נקשרים ימ תיכוני למזח ב  Tinos, יורדים לטיול קצר ברחובות הכפר, השלמת קניות טרי ואוזו(הצטיידות אחרונה של אוזו כנראה).

יומן מסע האיים הקיקלאדים 2015

30 יציאה מ Tinos לכיוון דרום מזרח לעבר האי Mykonos.

ככל שנפתחים למעבר בין Tinos ל Mykonos, עולה הרוח כצפונית חזקה Kn20 אנחנו בגבית עושיםKn6-8.3, כיוצאים מההסתרה של Tinos ונפתחים לצפון, עולים מזרחה למפנה צד, הסירה מאיצה ומגיעה ל Kn11 בשיא, הנוף של Mykonos לפני השקיעה מתגלה במלוא תפארתו מולנו בעודנו מפליגים ברוח החזקה עם כוס אוזו ביד…..אאאה.

ב Mykonos המעגן סגור לעגינה, ונכנסים למרינה המרוחקת כ Nm2 מהמעגן הנחשק באזור התיירותי, פקח של המרינה מסמן לנו לאן להקשר, נערכים לעגינה, 19:30מטילים עוגן ומשתחלים צפוף צפוף בין שתי סירות במקום המיועד ונקשרים.

התארגנות קלה במרינה, מנשנשים קצת בורים וכמה צ'יפורות מטוגנות, לוקחים את ה"sae bus"(סירת מונית/אוטובוס) מהמרינה למזח המעגן של Mykonos.

יומן מסע האיים הקיקלאדים 2015

טיול ברחובות Mykonos המדהים ביופיו, יחד עם סמטאותיו מוצפות האור וצביעת רצפת הסמטאות המיוחדת כל כך, מגוון החנויות הפתוחות עד מאוחר, המסעדות הרבות המקיפות את הכפר ממש על קו המים.

צפיפות מרובה של תיירים הן כהולכי רגל, רכובים על אופנוע, טרקטורונים ושאר רכבים, ללא ספק הכפר שייך לצעירים.

טועמים גירוס מקומי, כעבור שעתיים של שיטוט ברחובות, לוקחים מונית חזרה לסירה(אגב: מונית ל 4 למרינה 6€, "sae bus" 2€ לאדם).

יום שלישי 19/5 08:20 מנתקים חבלים אוספים עוגן ויוצאים. רגע רגע רגע! מפקח המרינה מנופף וקורא לנו לחזור, מתברר שהוא החליט שיש לשלם עבור עגינה(במעגנות גובים רק בעונה), שיחות פליאה בין הצוותים בסירות האחרות, כולם מופתעים כמונו, מתקרבים לרציף, תשאול פרטים קצר: שם הקפטן, מס' סירה, אורך הסירה במטרים, חישוב מהיר של הפקח 12.60מ' כפול 2(קטמרן) – 20סנט/יורו למטר אורך = 5.04€, זורקים לו בתוך שקית, זורק חזרה קבלה בשקית, השערת הצוותים היא שזו מרינה(המעגנה הראשית סגורה), ולכן הפקח ביקש תשלום, לפחות החישוב הוא של מעגנה ולכן זול.

הפלגה קצרה של Nm7 לעבר Delos, נקשרים על עוגן חופשי, מורידים דינגי, 5 אנשי צוות יורדים לאתר החפירות המפורסם, בתאוריה המתועדת מסופר כי אפולו בכבודו ובעצמו נולד כאן ב Delos, "האי הצף".

יומן מסע האיים הקיקלאדים 2015

שוחים קצת, ארוחת צהריים, תמונת קונטרה לבנות מאתמול(מטעמי צניעות לא נחשוף כאן).

13:10 מרימים עוגן ויוצאים מערבה לכיוון Paros.

הרוח מערבית(כמובן בניגוד לתחזית, של דרומית), מפליגים כ 4 שעות נוספות, רוח חזקה לעיתים, באחד המשבים מהירות שיא של Nm12.4 ע"פ ה "Sailing Log", עוגנים ב Parokia Paros.

יומן מסע האיים הקיקלאדים 2015

טיול ברחובות Parokia המהממת, בדומה ל Mykonos הרחובות קטנים אך מרווחים יותר, יפים לא פחות ואף יותר, רגועים ושלווים. בסיורנו נכנסנו אל הקצב, פשיטה זריזה על המקרר, פילה וצלעות חזיר, צ'וריסוס בקר יווני(לשוקרוט), צלעות טלה ו גירוס קטן לתומר. בדרכנו חזרה לסירה, מתיישבים לאכול משהו קטן.

בערב יוצאים לאכול בשר במסעדת Taverna Poros לאחר שהזמנו מקום, בסיור אחה"צ (המלצת הקצב שאת הבשר שלה קונה אצלו). בארוחה בשרים שונים(יוון) ובירה כמובן.

יום רביעי 20/5 בבוקר 07:32 יציאה מ Paros לכיוון דרום מערב בדרכינו ל Milos כיעד לסוף היום, בדרך עצירת צהריים של שעה ו50 דק' באי Apolonia/Sfinos, במעגנה חדשה בכפר Gialos.

יומן מסע האיים הקיקלאדים 2015

ב 14:20יציאה מערבה מ Gialos, לאחר כ 50דק', הרוח המערבית ממש מולנו ומעלה ספקות באשר ליעדנו, התלבטות קצרה, כדי להגיע ל Milos Nm25 צריך או לגלסס ולהאריך את הדרך ובכך להגיע מאוחר, או לקפל מערך ,להפעיל מנועים ולהפליג מול הרוח. אפשרות שניה שנבחרה לעומת זאת, היא לוותר על Milos ולעלות צפונה, להפליג ברוח צד חזקה לעבר Serifos, החלטה שמשנה את כל הנאת ההפלגה ומקצרת את הימים הבאים שנותרו ב כ Nm27 בכללי. ארבע וחצי שעות של הפלגה, שבשיאה מהירות נמדדת ע"פ "Sailing Log" של Kn11.3, הגעה ל Livadi Serifos ב 18:50.

עוגנים במעגן Livadi, מתחברים לחשמל, לאחראי על החשמל יש מפצל מעמוד אחד לכל ה 20 סירות במעגנה, איש המים יגיע בבוקר.

יורדים מהסירה ועולים עם מונית ל "חורה" שהיא חלק מהכפר שנמצא מעל המפרץ.

יומן מסע האיים הקיקלאדים 2015

מלמעלה נשקף נוף מרהיב, הצופה מכיוון מזרח ועד למערב הציקלדים, פנורמה עוצרת נשימה. טיול רגלי בכפר, שותים פראפה ומזמינים את המונית שהסיעה אותנו למעלה בשתי נגלות וכך גם למטה.

בלילה יוצאים לאכול. בקצה המזרחי של החוף יש מסעדה משפחתית של אוכל ביתי מקומי וגם גריל, בצד אחד של הכביש, רחבת שולחנות על החוף ומצדו השני של הכביש, מספר שולחנות בתוך המסעדה עצמה. מתיישבים לשולחן בתוך המסעדה, עיון קצר בתבניות התבשילים ומזמינים בערך את כל מה שנשאר מהם(נגמרה המוסקה) ועוד קצת בשר שלא נשתגע. קישואים ממולאים, חציל בסלסת עגבניות אפוי בתנור, זרועות תמנון, עלי גפן ממולאים, תבשיל בשר חזיר בירקות, מגשי מיקס גריל לעיקרית והרבה FIX. בתוך המיקס מתגלות להן צלעות חזיר מעושנות(מגיעות ארוזות ממעשנה), התבשילים מצויינים, עדיף לו לבשר, לו ירד מהאש מעט קודם, אבל בסך הכל טעים. בסוף הארוחה רוכשים שתי צלעות מעושנות בוואקום, שנלקחות לסירה לטובת השוקרוט המתוכנן.

יום חמישי 21/5 בבוקר, שותים פראפה בקפה המקומי, שולחנות שולחנות של טיפוסים אחד אחד, מנהלת המקום מנצחת ביד רמה על כל הבלאגן.

בשעה 08:44, אחרי מילוי מכלים בעזרתו של איש המים שהגיע כמתוכנן, מנתקים חבלים ויוצאים צפונה לעבר Kythnos.

ב13:00 בצהריים עוצרים במפרץ Agios Stefanos, מפרץ קטן וקסום במזרח Kythnos, צוות המטבח בראשות שני הטבחים מתחילים בהכנות לארוחה מיוחדת מאוד.

המפרץ די שומם, הטברנות עדיין סגורות לפני העונה והחוף ריק מאדם, מלבד אלו העוסקים במלאכת הבישול השאר קופצים לשחייה במים הצוננים לחוף (עוד c5° לא היו מזיקות), טיול קצר על חוף וחוזרים בשחייה לסירה בדיוק בזמן לארוחה.

שוקרוט מפואר, טעים בטירוף, מוגש ממיטב המטבח של הסירה. מטבח הסירה הוא סיפור בפני עצמו, שסיכומו במילה אחת – מעולה!

"אנחנו גרגרנים?"

למעשה השוקרוט הזה התחיל עוד בשבת ב Lavrio, הגזבר(בולגרי במוצאו) מיד עם שובו מהקניות, חותך ומכין כרוב כבוש, חותם בצנצנת זכוכית אטומה שנרכשה עם הכרוב וקושר אותה בחרטום הסירה בעזרת שתי שקיות ניילון.

יומן מסע האיים הקיקלאדים 2015

לימים הפך שמה של הצנצנת ל "ווילסון" על שמו מהסרט "להתחיל מחדש" בכיכובו של תום הנקס, די דומים השניים. כל השבוע נאספו להם המרכיבים השונים, מהכפרים השונים לטובת העניין והמטבח חולל את פלאיו. יצא שוקרוט מעולה, טילים, לגבות….

מרימים עוגן ב 14:24 ויוצאים צפונה לכיוון Lautra Kythnos , בחלקו הצפון מזרחי של האי, עוגנים ים תיכוני למזח במעגנה, יורדים לרציף והולכים לקצהו הדרומי של החוף. שפך מים חמים הנובעים ממעיינות חמים המצויים באי, נשפך אל מי הים במעין ג'קוזי תחום בסלעים ובו תערובת של מי מעיין חמים ומים קרירים מהים.

בדרך חזרה לסירה, עוצרים לפראפה על הרחוב בבית קפה נחמד.

מסתבר שהסופרמרקט בחוף סגור ולא יפתח עד הבוקר, לנו יש כרגע בקבוק אוזו אחד בסירה, הלילה מתוכנן על עוגן חופשי במפרץ שומם – בעיה. צוות מטבח יוצא לסיור וחוזר עם פתרון התארגנות מאחת המסעדות/בר המקומיות, בעל המסעדה שומע את בעייתנו הקשה ומציע למלא לנו שני בקבוקים ריקים שלנו, מהאוזו המיוחד שהוא מגיש בבר שלו, שמגיע מצפון יוון מיצרן פרטי שמייצר עבורו.

17:05 צוות מטבח ושני בקבוקי אוזו מלאים, עולים לסירה ואנו בדרכינו צפונה לכיוון האי Kea. בדרך מכשיר ה GPS חדל מלתת DATA, אין GPS, מוציאים מפה ומחפשים את הכניסה הנסתרת למפרץ הקטן בו נעביר את הלילה האחרון.

יומן מסע האיים הקיקלאדים 2015

בשעה 20:15 נכנסים למפרץ Spati, בחלקו הצפון מזרחי של Kea, במפרץ שתי סירות נוספות כבר עוגנות, אנחנו בוחרים מקום באמצע המפרץ, רואים כי מעגל העגינה גדול מספיק עבור הסירה, כך שיתאים לכל רוח אפשרית שתגיע במהלך הלילה, ועוגנים על עוגן חופשי.

ארוחת הערב האחרונה על הסירה, הלילה האחרון על הסירה, עצב ושמחה נמהלים באוזו המשובח ביותר, חזק יותר, יבש יותר, מתובל באופן ייחודי, שלמזלנו הרב השגנו, שכמובן נגמר עד שהלכנו לישון.

יום שישי 22/5 09:50 בבוקר, בניחותא מרימים עוגן ויוצאים לכיוון צפון מערב Kea, למפרץ של הכפריםVourkari ו Korissia, סיור קצר בצידו הצפוני של המפרץ ליד Vourkari, מסתובבים ובודקים בחלק הדרומי את Korissia,

יומן מסע האיים הקיקלאדים 2015

נקשרים ים תיכוני למזח, שותים פראפה קצר.

מנתקים חבלים ויוצאים לכיוון Lavrio להחזיר את הסירה, בדרך "שתיל", חוצים מערבה על מנוע לכיוון דרום האי Makronisos, שנמצא מזרחית ל Lavrio, מקיפים את קצהו הדרומי, מרחוק רואים מעין גל הנוצר משונית/שרטון שקוע במים המפריע לזרימה, מתקרבים לגל ועולים צפונה, בכניסה לתעלה הרוח חזקה ביותר, הזרמים המתנגשים ביציאה מהתעלה והים הפתוח, הם שיוצרים את הגל היפה, בתוך התעלה הרוח מתהפכת 180° ואז נעלמת "שתיל", מקפלים מפרשים שזה מכבר הרמנו בכניסה לתעלה, מניעים ומתקרבים למרינה.

ב Lavrio נקשרים על mooring ומתחילים התארגנות בזמן שמחכים ל Nikos ו  Manos להזדכות על הסירה.

קניות ב Lavrio אוכלים גירוס ופראפה אחרונים לסיום, נפרדים מהסירה, מ Nikos ו  Manos ועולים להסעה שהזמנו לשדה התעופה.

סה"כ הפלגנו nm) 225) בשבוע הזה.